Thamar Goes Bananas – Must knows

Thamar Goes Bananas - Must Knows

Koken: I love it! Met veel plezier deel ik dan ook mijn recepten op mijn Instagram en op deze website. Maar, voordat je mijn recepten maakt óf mocht je een brandende vraag hebben, lees dan deze blog! Hierin leg ik namelijk alles uit wat je moet weten.

Ovenstand

Ovens, ze hebben driehonderd standen, maar welke gebruik je nou? Zelf gebruik ik altijd de hete luchtstand voor mijn baksels. De hete luchtstand zorgt ervoor dat een baksel gelijkmatig wordt gegaard. Je oven blaast namelijk hete lucht door de ovenruimte, zodat de oven overal dezelfde temperatuur heeft. Top voor een perfect gegaarde cake dus!

Boven en onderwarmte geeft, zoals de naam al zegt, warmte van boven en onder. Je baksel gaart dus van buiten naar binnen. Als je deze stand gebruikt zet je oven dan op een 25% hogere temperatuur.

Welke stand jij gebruikt hangt af van je persoonlijke voorkeur of van wat je gewend bent. Houd er echter rekening mee dat ik de hete luchtstand gebruik in mijn recepten.

Eiwitpoeder vervangen

Yes! You know it: ik gebruik bijna in al mijn recepten Whey, oftewel eiwitpoeder. Ik gebruik niet één specifiek merk, maar mijn voorkeur gaat vaak naar de eiwitpoeder van Body&Fit, MyProtein of van de (geloof het of niet) Action.

Ondanks dat ik overal eiwitpoeder in kwak hoeft het niet te betekenen dat jij dit ook wilt of dat jij het in huis hebt. Gelukkig kan je eiwitpoeder ontzettend makkelijk vervangen in baksels door bloem of meel. De verhouding hiervoor is 3:1. Gebruik ik dus 30 gram eiwitpoeder, vervang dit dan door 10 gram extra bloem/meel. De structuur van het baksel verandert wel iets als je het eiwitpoeder vervangt: de cake wordt vaak iets smeuïger.

De verhouding werkt ook andersom: bevat een baksel geen eiwitpoeder, maar wil je dit wel toevoegen? Gebruik de verhouding 1:3. In andere woorden: vervang bijvoorbeeld 10 gram meel voor 30 gram extra eiwitpoeder. Houd er wel rekening mee dat je baksel een stuk zoeter wordt door het gebruik van eiwitpoeder.

Ingrediënten kopen

De ingrediënten die ik gebruik in vrijwel al mijn recepten kun je gewoon in de supermarkt kopen. Zelf vind ik het namelijk ontzettend vervelend om langs zes verschillende winkels te moeten om al mijn ingrediënten te verzamelen. In mijn recepten dus (vaak) geen poespas: gewoon naar één supermarkt en je hebt alles. Mocht ik een specifiek ingrediënt uit een specifieke supermarkt halen, dan zet ik dit erbij. Zo hoef je niet uren te zoeken ;-).

Uiteraard zijn er een aantal uitzonderingen die ik niet in de supermarkt koop, maar online bestel. Deze ingrediënten kun je natuurlijk gewoon vervangen door de supermarkt varianten. Dit zijn de voornaamste producten die ik bestel:

  • The Oatery. Mijn favoriete granola is de granola van The Oatery. Niet alleen knapperig en super smaakvol, maar ook nog eens puur, vers en vol gezonde ingrediënten en superfoods. Oja, ook nog eens zonder kunstmatige toevoegingen. Een echt top product dus! Mijn favoriete smaken zijn Boekweit & Goji en Apple Pie, maar de andere smaken zijn ook zeker het proberen waard. Heb jij een andere favoriete granola (wat ik haast niet kan begrijpen) dan kan je die natuurlijk gewoon gebruiken in mijn recepten.
  • Eiwitpoeder. Zoals hierboven beschreven bestel ik deze online of haal ik die bij de Action of bij de sportspeciaalzaak. Mocht jij dit niet gebruiken, dan kan je dit gewoon vervangen door bloem of meel.
  • Kleurstof. Soms, heel soms gebruik ik kleurstoffen voor levensmiddelen in baksels. Deze koop ik bij een speciale bakwinkel. Tegenwoordig verkopen ze bepaalde kleuren ook gewoon in de supermarkt.
  • Bakspray. Deze koop ik bij de Body&Fit. Je kan natuurlijk ook gewoon olie of boter gebruiken. In het volgende kopje daarover meer.

Gebruik van olie of boter

In mijn recepten gebruik ik vrijwel nooit olie of boter. Zelf ben ik een groot fan van bakspray, gezien je hier je pan gelijkmatig mee kan invetten, zonder teveel olie (en dus calorieën) te gebruiken. Mocht je wel olie (willen) gebruiken, doe dan een klein drupje in de pan en smeer dit uit met keukenpapier. Zo heb je genoeg om in te bakken, maar voorkom je overbodig veel calorieën (en kan je dus een extra schep ‘normaal’ eten nemen ;-)). Voor het bakken van sommige recepten of ingrediënten gebruik ik überhaupt geen olie, boter of bakspray:

  • Gehakt. Of je nou mager of normaal gehakt gebruikt, er komt altijd heel veel vet vrij bij het bakken. Om deze reden is het dus niet nodig om extra vet toe te voegen. Lekker laten bakken in zijn eigen vet! Extra tip: Bak je gehakt voordat je andere ingrediënten bakt. Haal het gehakt uit de pan, laat het even uitlekken, haal het overtollige vet uit de pan met keukenpapier en bak hierin de andere ingrediënten zoals ui etc.
  • Champignons. Champignons bestaan uit ongeveer 90% water. Zodra je ze gaat bakken komt dit vrij. In plaats van bakvet laat ik de champignons dus gewoon garen in hun eigen vocht. Net zo lekker en een stuk gezonder.
  • Invetten van een bakblik. Een bakblik invetten is niet nodig. In plaats van de randen insmeren met vet om ervoor te zorgen dat je baksel niet blijft plakken gebruik ik bakpapier. Deze verfrommel je en duw je in het bakblik. Giet je beslag eroverheen en bakken maar!

Dit zijn de belangrijkste ‘must knows’ voor het maken van mijn recepten. Kook uiteraard hoe jij gewend bent of hoe jij het fijn vindt. Dit zijn slechts tips en insights van hoe ik mijn recepten maak. Bij vragen kan je natuurlijk altijd contact met mij opnemen via info@thamargoesbananas.nl of via mijn Instagram.

Liefs, Thamar